»  یادواره   »   یادی از شادروان استاد غلامحسین آهنی

یادی از شادروان استاد غلامحسین آهنی

مدیرسایت بازدید 972
 روز معلم را به همه معلمان شاد باش می گویم و حقوق حقه همه استادان خود را تا کرانه نیستی پاس میدارم . همه آنان که با تدریس عافیت سوز شان ذوق و شوق آموزش را در نهادم پرورش دادند و مرا باعوالم معنویت علمی که هدف غایی دانش اندوزی است ،آشنا ساختند . حقوق حقه تعلیمشان مشکور این کمترین و ماجور درگاه الهی باد. آنان که زنده اند تندرستی و بهروزی ارمغان و توشه راهشان و آنان که روی در نقاب خاک کشیده اند، رحمت کردگار ارزانی روان پاک و تابناکشان
به همین مناسبت وظیفه خود می دانم، یادی کنم از استاد زنده یادم مرحوم مغفور مبرور غلامحسین آهنی که از اجله دانشوران فروتن و عالمان عامل و معلمان دلسوز فرهیخته و کاردان زمانه بود و با نهایت سهولت بیان و رسایی و شیوایی گفتار از عهده تفهیم غوامض دروس فلسفه و منطق و ادب فارسی به متعلمان بر می آمد . با شیرینی گفتار و رفتار پسندیده خود آنانرا را از چشمه جوشان دانش اکتسابی اش سیراب می کرد .
در بزرگداشت آن دانشی مرد کار آمد که از صدر کرسی تعلیم شاگردان مستعد بسیاری را به شاهراه معنویت علمی راهنماشد ، کافی است بگویم، وی نخست شاگرد آهنگری بود . که به موازات کار یدی به درس آموزی پرداخته بود. سالهای متمادی در حالیکه در مدارس دینی و دبیرستانها و دانشکده ادبیات درس می داد ، مدرکی بیش از تصدیق ششم ابتدایی نداشت .و در حوالی پنجاه سالگی به قصد برخورداری از مزایای تحصیلی و طی مدارج اداری به گرفتن دیپلم و مدارک دانشگاهی کمر بست.
خدایش بیامرزاد و باران رحمت بیکرانش بر او بباراد .
   آن بزرگوار در سال 1306 در اصفهان به دنیا آمده بود و در سال 1380 در تهران درگذشت و در قطعه هنر مندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد .
آثار وی به شرح زیر است:
1-ترجمه و توضیح المشاعر ملاصدرا
2-ترجمه و توضیح عرشیه ملا صدرا
3-ترجمه و توضیح فصوص فارابی
4- تصحیح کتاب ادب الوجیز للولد الصغیر ابن مقفع ترجمه خواجه نصیرالدین طوسی
5- کلیات فلسفه اسلامی
6-اسرار آیات بعث و عود ارواح و اجساد
7-معانی بیان
8- نقد معانی در صنعت نظم و نثر فارسی
پاریس منوچهر برومند م ب سها

دیدگاهتان را بنویسید